Raadgedicht

Standaard

raadgedichtVandaag zag ik een nieuw initiatief voorbij komen: Raadgedicht. Wat is dat voor iets? Tien bekende Nederlandse schrijvers bedenken een gedicht waarin één woord ontbreekt en dat woord moet je natuurlijk raden. Mijn eerste gedachte was ‘jongens, dat is té makkelijk’. Ik vreesde dat er van die zoete rijmpjes zouden staan waarvan je het laatste rijmwoord zou moeten invullen. Je kent ze wel, van die cliché liefdesgedichtjes:

…hou,
… jou,
…wou,
…zou,
…trouw.

Toen klikte ik het gedicht van Ted van Lieshout aan en zag al snel dat het niet zo simpel is. Het is puzzelen, proberen en proeven welk woord het lekkerste is. En goed lezen wat er staat, want misschien klopt je antwoord bij nader inzien toch niet.

De gedichten zijn geschikt voor mensen van 10 tot 110 jaar (ook erg geschikt voor scholieren). En laat ik nou net in de doelgroep vallen, en jij vast ook! Iedere maandag wordt er een nieuw gedicht geplaatst en kun je je antwoord inzenden. Wat kun je winnen: een eervolle vermelding op de website. Op vrijdag wordt het juiste antwoord bekend gemaakt.

De grap is natuurlijk om allerlei woorden in te vullen om erachter te komen dat het niet klopt of niet kan, maar wel reuzegrappig is. En het mooiste is denk ik een ‘fout’ antwoord waarvan de dichter denkt: dát woord past nog beter dan het woord dat ik zelf op die plaats had bedacht. Dicht en raad mee, het kan vanaf nu tot 16 november 2015!

Raadgedicht wordt ondersteund door Het poëziepaleis, Kinderboekenmuseum, Land van Lezen, Poëzieweek, Stichting Lezen en Uitgeverij Zwijsen.

Geef een reactie

